Bine aţi venit!, Vizitator | Ora: 10.08.23
» Pagina Principală » [ Mesaje noi · Membrii · Regulamentul forumului · Căutare · RSS ]
  • Pagina 1 din 1
  • 1
Forum » Totul despre vânzări, în general » Concurenţa » Concurenţa
Concurenţa
EmmyData: Vineri, 19 Aprilie 2013, 12.36.47 | Mesaj # 1
Generalisim
Grup: Administratori
Mesaje: 26
Premii: 0
Status: Offline
Concurenta

    Piata
        Inainte de a  invata despre concurenta, trebuie sa invatam despre piata.
 Ce este piata? Locul unde te duci sa cumperi patrunjel?
 Da si nu!

 Piata din punct de vedere economic reprezinta spatiul de manifestare a cererii de bunuri si servicii in corelatie cu oferta
corespunzatoare si in care se formeaza pretul de echilibru.


    Piata reprezinta:
  • spatiul economic in care se desfasoara activitatea cumparatorilor si vanzatorilor;
  • locul unde se formeaza pretul produselor;
  • locul unde se manifesta CONCURENTA.
  • locul de intalnire dintre cererea si oferta de bunuri si servicii;


    Concurenta


Concurenta este o competitie unde oamenii încearca sa se ridice peste
rivalii lor si care tind sa obtina ceea ce au obtinut altii, sau chiar
mai mult, in aceeasi perioada de timp.

    Imaginati-va o lupta in camp deschis intre doua tabere; ca in vremurile demult trecute......
Piata este campul de batalie,  concurenta reprezinta lupta in sine iar ostenii sunt agentii economici.
Poza ……horse racing…...piata este zona unde se desfasoara intrecerea ,
concurenta este lupta dintre cai , iar agentii economici sunt caii
manati de calareti.

   

Concurenta este confruntarea dintre agentii economici pentru a atrage :
a) multi consumatori;
b) preturi convenabile;
c) calitate buna a marfurilor.


A)   multi consumatori;
    Noi trebuie sa analizam in primul rand consumatorii: cine sunt ei? Cat de des cumpara produsul nostru?

    Sunt mai multe categorii de consumatori:
        1. efectivi (cumpara );
        2. potentiali (pot fi convinsi sa cumpere);
        3. nonconsumatori absoluti (nu vor cumpara din diverse motive).


    Sa dam un exemplu:
Produsul este un demachiant dermocosmetic de fata  pentru piele sensibila
Consumatorii vor fi:
Femei
Varsta intre 16 – 50 de ani
Situatia financiara medie
Mediul urban
Cu stil de viata dinamic preocupate de sanatatea si aspectul lor.

    Acest produs nu va fi cumparat decat de aceasta categorie de consumatori.
De ce? Pai sa vedem…pe barbati nu-i intereseaza, deci am exclus din
start! Femeile cu venituri mici vor cumpara paine si mancare, in nici un
caz nu le vor ajunge banii si pentru produsele dermocosmetice.

B)    preturi convenabile;

C)    calitate buna a marfurilor.

    Relatiile dintre agentii economici pe piata, în functie de
interesele lor, constituie un sistem economic de concurenta, în care
fiecare are libertatea sa produca si sa vânda ce-i convine, în
conditiile pe care le considera cele mai favorabile. Sistemul
concurential reprezinta totalitatea relatiilor dintre agentii economici
aflati in competitie pe piata, in functie de interesele lor.
 
    Formele de concurenta existente pe piata sunt:
        - concurenta perfecta (directa), din punct de vedere al producatorului, se manifesta pentru aceleasi produse (concurenta de marca, de intreprindere)
        - concurenta imperfecta (indirecta), din punct de vedere al pietei, adica produse si servicii diferite dar care satisfac aceleasi nevoi (concurenta formala, generica).

Formele concurentei imperfecte sunt:
a)    oligopolul,
b)    monmopolul,
c)    concurenta monopolistica.


        - concurenta loiala sau corecta
        - concurenta neloiala sau incorecta ( concurenta ilicita, parazitara, dumping).

Caracteristicele formelor de concurenta



Forma concurentei

Numarul de concurenti

Bariere de intrare pe piata

Produsul

Cunostinte despre piata



Monopol

Un concurent

Multe bariere

Aproape nu exista substituanti

Perfecte



Oligopol

Cativa concurenti

Unele bariere

Produse diferentiate sau omogene

Imperfecte



Concurenta monopolistica

Mare

Cateva bariere

Produse diferentiate cu multi substituanti

Mai multe  decat oligopol; mai putine decat monopol



Concurenta perfecta

Nelimitat

Nu sunt

Produse omogene

Perfecte



    Pornind de la concurenta neloiala sau incorecta, trebuie sa amintim ca exista si infractiuni economice în lupta de concurenta.

    In practica se intalnesc, de regula, urmatoarele infractiuni economice:
        - intelegerea între vanzatori în scopul împiedicarii manifestarii concurentei;
        - impunerea preturilor catre distribuitori;
        - inducerea în eroare a consumatorului asupra preturilor sau a
marfii printr-o publicitate inselatoare sau fals etichetaj;
        - revanzarea in pierdere, deoareca anuleaza semnificatia
pretului de vânzare (nu afecteaza cumparatorul, dar falsifica
concurenta, deoarece implica intentia necinstita caci nu se poate
supravietui piezand bani).

    Concurenta perfecta se considera a exista doar in teorie, fara corespondent in viata practica; este acel tip de piata pe care se
satisfac cel mai bine interesele vanzatorilor si cumparatorilor si care
prezinta simultan urmatoarele trasaturi:
1.    atomicitatea cererii si ofertei, care exprima existenta multor vanzatori si cumparatori de putere economica egala sau
apropriata, astfel incat nici unul dintre ei nu poate influenta pretul
in mod hotarator.
2.    omogenitatea produselor, care presupune ca marfurile oferite sunt echivalente sau aproape identice, astfel incat
cumparatorului ii este indiferent de unde aprovizioneaza.
3.    intrarea si iesirea pe piata sunt libere, adica o firma poate intra pe piata daca pretul este superior costului sau de productie.
4.    transparenta perfecta a pietei, care arata ca pe piata cu concurenta perfecta cumparatorii si vanzatorii dispun de o cuoastere deplina a cererii si a ofertei.
5.    mobilitatea perfecta a factorilor de productie, care exprima inexistenta obstacolelor in procesul achizitionarii de
factori de productie, in conditile in care firmele doresc sa isi
dezvolte activitatea.

    Pe piata cu concurenta perfecta produsele pot fi usor substituite si
cumparate la cel mai bun pret, care satisface atat interesele
vanzatorilor cat si ale cumparatorilor. Daca una din trasaturile
concutentei perfecte lipseste atunci piata devine imperfecta.

    Dintre toate formele de concurenta imperfecta, cele mai frecvente sunt oligopolul, monmopolul si concurenta monopolistica.

Oligopolul reprezinta o piata cu concurenta imperfecta pe care se pierde atomicitatea ofertei, existand cativa producatori, de
putere economica apropriata sau diferentiata care produc marfuri
omogene sau diferentiate.

Monopolul reprezinta piata pe care se manifesta actiunea unui singur vanzator, deci pe care se pierde atomicitatea
ofertei, iar marfa este unica.

Concurenta monopolistica se manifesta pe piata prin imbinarea unor elemente specifice pietei perfecte cu altele
caracteristice monopolului.In aceste conditii, exista numerosi
producatori si cumparatori dar produsele sunt diferentiate astfel incat
influenta cererii pe piata devine singura modalitate de crestere a
profitului.

    Instrumentele luptei de concurenta sunt de natura economica si se concretizeaza in:
        - reducerea costurilor sub cele ale concurentilor;
        - diminuarea preturilor de vânzare;
        - ridicarea calitatii;
        - acordarea unor facilitati clientilor.


    Exista trei tipuri de strategii concurentiale :
        1.    strategia efortului concentrat, care exprima actiunile firmei ce urmareste sa obtina suprematia asupra vanzarii unui produs, a unei piete de vanzare.
        2.    Strategia elitei care exprima actiunile firmei ce promoveaza pe piata un produs de exceptie, de calitate superioara produselor substituibile.
        3.    Strategia costurilor care exprima actiunile firmei de a promova un produs pe piata la preturi scazute justificate de cheltuieli de productie mici.
 
Forum » Totul despre vânzări, în general » Concurenţa » Concurenţa
  • Pagina 1 din 1
  • 1
Căutare: