Emmy | Data: Vineri, 19 Aprilie 2013, 13.24.16 | Mesaj # 1 |
Generalisim
Grup: Administratori
Mesaje: 26
Status: Offline
| Totul despre site-uri
Rareori site-urile sunt de un anumit tip; de cele mai multe ori acestea sunt alcatuite din sub-site-uri carora le sunt caracteristice elemente diferite – de exemplu in site-ul unei companii mari, site-ul prezinta atat un sub-site de prezentare cat si unul pur comercial, deci nu se poate face incadrarea lui intr-o anumita categorie .
Avantajul Web-ului, ca mediu, este dat de posibilitatea de a avea o prezenta in cadrul acestui mediu, cu costuri minime si de multe ori cu rezultate demne de luat in seama; daca situatia nu ar fi fost aceasta, in mod clar nu am asista la o crestere a numarului siteurilor de Web. Prezenta pe Web, de cele mai multe ori, este oglindirea dorintelor si a nevoilor anumitor organizatii si persoane fizice de a se face cunoscute.
Avand in vedere ca nevoile difera, fiecare site de Web se evidentiaza prin scopul pentru care a fost conceput. Astfel, site-urile pot fi: comerciale, informationale, de navigare, artistice, personale, distractive.
Site-urile comerciale Site-urile comerciale sunt acele site-uri construite in principal pentru a sprijini o organizatie din punct de vedere al activitatii sale economice.
In general, audienta acestor site-uri este impartita in mai multe categorii: _ clientii curenti si potentiali ai organizatiei; _ investitorii potentiali si curenti ai organizatiei; _ potentialii angajati si terte parti, cum ar fi presa si competitorii.
Avand in vedere aceasta audienta variata, scopul pentru care un site comercial a fost creat poate fi unul dintre cele prezentate mai jos, dar, de cele mai multe ori, site-ul raspunde mai multor nevoi, deci scopul este combinat.
_ Distributia de informatii – site-ul este utilizat pentru a prezenta informatii despre produsele si serviciile furnizate de organizatie; alte informatii sunt cele de contact, altele decat prin intermediul Web-ului; _ Suport tehnic – parti ale site-ului pot fi construite in asa fel incat sa furnizeze informatii care sa fie de ajutor clientilor in ceea ce priveste utilizarea corecta a produselor si serviciilor asigurate de organizatie; _ Relatiile cu investitorii – o companie care cauta investitori externi poate construi un site sau o sectiune a unui site pentru a prezenta informatii privind situatia financiara curenta cat si oportunitatile pentru investitii; _ Relatii publice – multe organizatii utilizeaza site-ul de Web pentru a distribui informatii utile societatii, in general, dar si pentru presa; _ Recrutare de personal – un site prezinta de multe ori informatii privind oportunitati de angajare; _ Comert electronic – un numar din ce in ce mai mare de site-uri Web permit vizitatorilor – consumatori finali, parteneri de afaceri etc. – desfasurarea de acte comerciale on-line.
Plecand de la premisa ca scopul principal al oricarui site comercial este de a satisface nevoile utilizatorilor intr-un mod in care compania are de castigat direct sau indirect, prezentarea informatiilor se face pentru a-i convinge pe utilizatori sa achizitioneze un produs sau un serviciu al companiei. Indiferent daca metoda este directa (prin incercarea de a-l convinge pe potentialul cumparator) sau indirecta (prin construirea unei relatii reciproc avantajoase intre organizatie si potentialul client), rezultatul final asteptat este intotdeauna acelasi: incurajarea comertului.
Aceste site-uri sunt similare site-urilor informationale in ceea ce priveste modul de prezentare, dar scopul difera semnificativ – tinta in cazul site-urilor comerciale este aceea de a obtine venituri materiale in urma unor tranzactii. In acest sens, elementele similare in ceea ce priveste site-urile comerciale si cele informationale sunt cele legate de prezentarea informatiilor legate de firma sau organizatia in sine, principala diferenta constand in faptul ca site-urile comerciale prezinta un sub-site specific, al carui scop este desfasurarea tranzactiilor. Prin aceste site-uri se pot tranzactiona atat bunuri cat si servicii, in functie de tipul organizatiei, dar sistemul este similar: plata se face prin transfer bancar sau prin carte de credit. Principiile de design prezentate in cazul site-urilor informationale se aplica si in cazul site-urilor comerciale, dar in plus apar principii referitoare in special la site-urile/sub-site-urile comerciale:
_ In ceea ce priveste tranzactiile, utilizatorului nu trebuie sa i se ceara decat datele de identificare necesare; _ In cazul in care se cer mai multe date, este bine ca utilizatorului sa ii fie prezentate motivele; _ Trebuie date explicatii privitoare la toti pasii pe care utilizatorul ii face pentru finalizarea tranzactiei; _ Pe fiecare pagina trebuie prezentate (in mod traditional) link-uri de intoarcere la punctul de plecare; _ Fundalul paginii in cadrul careia se gasesc elementele necesare tranzactiilor si culoarea elementelor tiparite trebuie alese astfel incat vizibilitatea sa fie maxima; _ Tiparirea datelor pe care le introduce utilizatorul trebuie sa se faca cu fonturi a caror culoare sa fie usor de identificat pe fundal, pentru ca erorile sa fie observate mai usor. 5.2 Site-urile informationale Site-urile informationale sunt diferite de cele comunitare prin scopul principal al distributiei informatiei. Site-urile guvernamentale, educationale, ale organizatiilor nonprofit, ale grupurilor religioase etc. sunt considerate ca fiind informationale.
Desi, de multe ori, aceste site-uri sunt bazate pe ratiuni comerciale, scopul lor principal este de a informa, fara sa aiba ca efect realizarea unei tranzactii. Identificarea clara a utilizatorilor unui site informational este dificila, deoarece depinde foarte mult de tipul informatiilor furnizate, dar vizitatorii sunt, in general, cei interesati in obtinerea si utilizarea informatiilor prezentate. Scopul site-urilor informationale variaza semnificativ. Site-ul din cadrul unei universitati, dedicat unei anumite materii, poate avea ca scop instruirea vizitatorilor in domeniul respectiv (matematica, istorie antica, geografie etc.), site-ul informational al unei grupari sociale, religioase sau politice poate avea ca tinta convingerea utilizatorilor de a face donatii, respectiv de a deveni membri. Siteurile care prezinta stiri au ca tinta primara informarea utilizatorilor cu privire la evenimente curente – astfel de site-uri sunt cele care contin un ziar sau o revista pe care utilizatorul prefera sa o citeasca on-line.
Site-urile guvernamentale pot prezenta modificarile aduse unor legi, pot incerca sa-i convinga pe vizitatori sa voteze intr-un anumit mod – la fel ca si site-urile unor grupari politice, care isi pot prezenta programul sau alte elemente necesare pentru atragerea de noi membri. Desi site-urile comerciale si cele informationale sunt similare in anumite privinte, principala diferenta intre acestea o constituie faptul ca site-urile comerciale au la baza ratiuni economice, pe cand cele informationale nu au o tinta financiara (uneori se bazeaza totusi pe anumite elemente comerciale).
Identificarea acestor site-uri se poate face foarte usor si din adresa URL pe care o au – dupa numele severului, extensia prezinta tipul site-ului.
Avand in vedere ca scopul principal al acestor site-uri este acela de a transmite informatii, pentru ca acestea sa poata fi receptionate de utilizatori, trebuie sa fie prezentate intr-un mod care faciliteaza perceperea lor; in plus, si culorile trebuie judicios utilizate pentru a evita o incarcare excesiva a imaginii, si pentru a nu crea confuzii.
O situatie diferita apare insa in cazul site-urilor informationale apartinand unor organe de presa, care prezinta de fapt paginile unui ziar sau ale unei reviste. Chiar daca pagina Web este foarte incarcata, textul nu foarte vizibil, combinatiile de culori nu intotdeauna potrivite, iar spatiile albe, care trebuie sa caracterizeze orice document Web indiferent de natura lui, aproape inexistente, daca publicatia respectiva are un anumit layout sau anumite caracteristici care il diferentiaza de celelalte – colorit, prezentarea textului etc. – pagina de Web va fi construita ca reflectare a paginii publicatiei respective.
De cele mai multe ori site-ul de Web (structura sa) reflecta organizatia in sine si, de aceea, paginile site-ului pot transmite succesul acesteia. In acest sens, in functie de natura organizatiei, paginile site-ului vor fi mai mult sau mai putin organizate, ceea ce poate denota si un anumit nivel de seriozitate.
Se pot stabili si aici cateva principii de design, de care este bine sa se tina cont in designul site-urilor de Web informationale, astfel incat paginile acestor site-uri sa nu constituie o piedica pentru utilizator in ceea ce priveste identificarea informatiilor de care are nevoie: _ Logo-ul organizatiei trebuie sa fie prezent pe toate paginile site-ului si de preferat in acelasi loc, pentru a indica locatia si faptul ca utilizatorul nu a parasit site-ul; _ Avand in vedere ca scopul principal al acestor site-uri este distribuirea informatiilor, prezentarea trebuie facuta astfel incat acestea sa fie usor de identificat; _ Este bine ca elementele prezentate in pagina sa nu fie prea stilizate, deoarece utilizatorii ar putea avea impresia ca se acorda mai multa importanta prezentarii decat continutului; _ In acelasi sens, elementele nu trebuie sa fie lipsite de originalitate; _ Continutul efectiv este de preferat sa fie scris cu fonturi negre pe fundal de culoare alba, dar se pot utiliza si alte combinatii atata timp cat acestea nu scad nivelul de utilizare a site-ului; _ Butoanele de navigare prezente nu trebuie sa fie neconcordante, ca stil, cu stilul si natura organizatiei careia ii apartine site-ul; _ In ceea ce priveste link-urile textuale simple, este de preferat ca acestea sa fie prezentate in modul traditional din punct de vedere al coloritului; _ Pentru ca informatiile sa fie evidente, se poate alege prezentarea acestora in bloc sau sub forma de coloane, dar alinierea este de preferat sa se faca la stanga; _ In functie de natura site-ului se pot utiliza si elemente animate, desi este de preferat ca acestea sa aiba si un scop precis, de exemplu sa constituie butoane de navigare sau sa prezinte imagini caracteristice organizatiei etc. 5.3 Site-urile navigationale (sau de navigare) Acestui tip de site ii este caracteristica utilizarea ca un instrument care sa ii faciliteze utilizatorului navigarea pe Internet. Acestea se mai numesc si site-uri portal (asa cum sunt Yahoo!, MSN etc.) Site-ul portal reprezinta punctul de pornire pentru navigarea on-line si are rol si in identificarea informatiilor necesare utilizatorului. Aceste site-uri furnizeaza o cantitate foarte mare de informatii pentru a acoperi cat mai multe dintre nevoile potentiale ale utilizatorilor si astfel sa ii convinga sa nu paraseasca site-ul sau sa il reviziteze.
Aceste site-uri au ca rol principal asistarea utilizatorului in identificarea informatiilor de care acesta are nevoie, indiferent daca sunt informatii singulare sau elemente prezentate intr-un anumit site/sub-site. Cele mai multe dintre acestea, la accesare, prezinta o pagina incarcata la prima vedere, cu foarte multe link-uri si de multe ori cu bannere publicitare – cum sunt www.yahoo.com, www.msn.com, www.lycos.com etc. – dar sunt si pagini carora le este caracteristica o fereastra pentru tastare si butoane de cautare simpla sau avansata (aprofundata) – cum este de exemplu www.google.com. In functie de preferinte, utilizatorii pot alege un site sau altul, dar de obicei alegerea depinde si de nivelul de experienta al utilizatorului: cei fara experienta prefera site-uri cum este Yahoo!, pentru multitudinea de optiuni pe care le au referitor la destinatiile posibile. Mai mult, in astfel de site-uri, sortarea este facuta deja dupa anumite criterii, rezultatele fiind prezentate sub forma link-urilor amintite.
Indiferent de tipul site-ului navigational – cu sortare initiala realizata sau nu – este foarte important ca elementele din pagina sa fie vizibile, in acest sens avand un rol foarte important culorile utilizate si modul de prezentare a textului. In site-urile analizate s-au observat urmatoarele:
_ Fundalul paginilor de navigare are de obicei culoarea alba; _ In partea de sus a paginii de intrare sunt de cele mai multe ori butoane de navigare prestabilite, a caror accesare il va trimite pe utilizator in zone prestabilite (mail, chat etc); _ In cazul butoanelor (link-uri stilizate) se utilizeaza mai multe culori care le diferentiaza de restul paginii; _ Daca pagina de navigare nu are elemente (sortari initiale) prestabilite, ci numai o zona de tastare a criteriului de cautare, scrierea criteriului se face cu caractere de culoare neagra; _ Link-urile sunt prezentate cu albastru daca nu au fost accesate; in momentul accesarii culoarea se schimba, iar dupa vizitarea acelui link culoarea se schimba in mov; _ In cazul paginilor cu butoane prestabilite, acestea sunt de obicei pozitionate in partea de sus a paginii, aliniate; _ Sortarile initiale care apar in unele pagini sunt organizate in coloane – de obicei doua – cu alinierea la stanga; _ Rezultatele cautarii sunt trecute sub forma de link-uri accesibile, iar in plus este prezentat pe scurt continutul link-urilor; _ Rezultatele cautarii sunt trecute sub forma de lista, cu alinierea la stanga; _ Din elementele prezentate mai sus, reies mai multe principii care conduc la realizarea unor pagini navigationale de succes: _ Paginile nu trebuie sa fie incarcate, ceea ce ar putea crea dificultati utilizatorului in ceea ce priveste identificarea elementelor prezentate; _ Fundalul paginilor este de preferat sa fie alb, astfel incat elementele de text sa fie vizibile; _ In ceea ce priveste link-urile, acestea nu trebuie prezentate intr-un mod diferit de cel traditional (din punct de vedere coloristic), fapt care ar putea crea confuzii, in special pentru utilizatorii novici; _ Este bine ca textul sa fie prezentat cu alinierea la stanga si cat mai rar pentru a putea fi citit cu usurinta; _ Este de preferat sa existe spatiu suficient intre link-uri pentru ca utilizatorii sa le identifice in mod clar.
Site-urile distractive Aceste site-uri sunt in general comerciale, dar constituie un tip aparte. Scopul principal este acela de a-l distra pe utilizator, deci practic vand buna dispozitie, experiente distractive, placute. Chiar daca site-urile comerciale – cum sunt cele de comert electronic – functioneaza intr-un asemenea mod incat sa ofere vizitatorului (cumparatorului de multe ori) experiente placute care sa asigure reintoarcerea acestuia la site, buna dispozitie constituie o tinta secundara
Crearea unei experiente placute - pentru acest tip de site-uri - nu este usor de realizat atunci cand experienta respectiva nu aduce nimic nou, nu creeaza senzatii noi. * Un site prin care se vand articole vestimentare poate avea o tema centrala cum ar fi excursiile in locuri exotice, prezentand anumite informatii textuale sau grafice; principalul scop este acela de a vinde, iar celelalte elemente prezentate in site nu sunt acolo decat pentru a servi acestui scop; astfel, daca produsele nu se vand, site-ul nu este bun.
Astfel, site-urile de Web, construite pentru a oferi experiente placute, de cele mai multe ori trebuie sa iasa din tipare pentru atingerea acestui scop, deci pentru a avea succes: premisa in acest sens trebuie sa fie aceea ca de cele mai multe ori elementul surpriza este mai folositor decat consistenta si utilizarea corecta a elementelor de design.
Aceste site-uri sunt de fapt site-uri de tip comercial, care nu intrunesc toate elementele caracteristice ale acestora. In general, ceea ce se comercializeaza in cadrul acestor site-uri este chiar buna dispozitie, consumatorii in acest caz fiind aceia care sunt conectati la astfel de site-uri. Asemenea site-uri sunt cele de chat, cele in care de exemplu utilizatorii pot juca diferite jocuri, vizualiza evenimente erotice etc. Datorita numarului mare de utilizatori, in cadrul acestora sunt prezentate bannere publicitare.
Pentru ca site-urile de stimulare a bunei dispozitii sa isi atinga scopul, paginile de Web ale acestora trebuie sa fie deosebite din mai multe puncte de vedere, atat coloristic cat si in ceea ce priveste modul de prezentare a elementelor de navigare si a textului:
_ Principiile privind utilizarea culorilor nu se aplica in totalitate in cazul acestor pagini; _ Se identifica de cele mai multe ori doua planuri: fundal si plan apropiat, de cele mai multe ori prezentate in culori contrastante, reci si calde sau inchise si deschise, care fac ca atentia utilizatorului sa fie indreptata instinctiv spre planul apropiat; _ Le sunt caracteristice imagini in miscare (gif-uri animate, flash-uri etc.), cu un colorit care sa contrasteze puternic cu planul in care se gasesc; _ Textele sunt de obicei tiparite cu fonturi de culoare neagra pe fundal alb, galbena pe fundal negru sau alba pe fundal negru; _ Butoanele de navigare sunt prezentate diferit pentru a putea fi vizibile in cadrul planului in care se gasesc; _ De cele mai multe ori, paginile Web depasesc dimensional ecranul monitoarelor si, de aceea, le sunt caracteristice bare de desfasurare verticala si orizontala; _ Butoanele de navigare nu sunt prezentate intr-un loc anume; _ Aceste pagini sunt de multe ori incarcate, pentru a putea contine cat mai multe elemente; _ Textele pot fi dificil de citit, da,r in cazul paginilor de acest tip, acest lucru nu constituie un inconvenient. In ceea ce priveste principiile de design ale acestor pagini – tinand cont ca nu este indicata o formula standard, cel mai apreciat in acest caz fiind elementul surpriza – nu se poate spune decat ca trebuie renuntat la elementele traditionale pentru a crea un site de succes.
Site-urile comunitare Un astfel de site are ca scop crearea unei locatii centrale pentru membrii sai. Utilizatorii viziteaza site-ul care este de cele mai 1 multe ori informational, nu numai pentru a obtine anumite date dar si pentru a interactiona cu alte persoane. Continutul unui site comunitar difera de cel al unui site informational in functie de largimea subiectului abordat si de cei pe care ii vizeaza in principal: -site-urile informationale au de regula un public larg – de exemplu le sunt adresate femeilor in general; -site-urile comunitare, dupa cum sugereaza denumirea lor, sunt adresate unei comunitati – de exemplu comunitatea celor interesati de protectia animalelor.
Aceste site-uri au multe elemente comune cu site-urile informationale si comerciale, dar ceea ce le diferentiaza de acestea este posibilitatea utilizatorilor de a interactiona. Insa, daca in timp si celelalte site-uri vor beneficia de aceasta facilitate, elementul distinctiv al site-urilor comunitare se va pierde.
Scopul principal al acestor site-uri este la baza unul de informare si, din acest motiv, trebuie tinut cont de anumite elemente,, care sa favorizeze transmiterea si receptarea informatiilor prezentate in cadrul paginilor. In ceea ce priveste aspectul general al paginilor, aceste site-uri fac trecerea de la cele al caror continut era cantitativ ridicat in cadrul paginii, la cele care contin informatii ce trebuie vizualizate clar. Se poate, insa, ca prezentarea sa nu fie facuta in acest mod, fapt care ar face ca utilizatorul sa caute un alt site potrivit stilului sau, in detrimentul paginii respective. Se identifica si in acest caz elemente caracteristice ale acestui tip de site-uri:
_ Fundalul este de obicei de culoare deschisa; pe acest fundal sunt prezentate elemente (de obicei culturale) caracteristice comunitatii careia i se adreseaza; _ Elementele coloristice vor depinde de natura comunitatii respective, de cele mai multe ori fiind prezentate elemente traditionale – de exemplu, pentru comunitatile de mexicani, pentru elementele prezentate in pagina vor fi utilizate culori vii, pe cand pentru comunitatile de japonezi culorile de baza vor fi cele inchise si in special negrul (datorita simbolisticii acestor culori in cultura japoneza); _ Coloritul link-urilor va fi cel conventional; _ Textele vor fi scrise in general cu fonturi de culoare neagra; pentru elementele cu importanta ridicata, se vor utiliza alte culori, de obicei contrastante pentru a atrage atentia; _ Cele mai multe dintre aceste site-uri sunt caracterizate de faptul ca asigura si stimuleaza comunicarea intre utilizatori. Tinand cont de natura acestor site-uri, speciala prin aceea ca se adreseaza unui numar limitat de utilizatori, nu se pot stabili principii de design universale, cele legate de colorit fiind influentate de semnificatia culorilor in anumite culturi. Evident, aceste elemente variaza in functie de utilizatorii carora le este in principal adresat site-ul, dar se pot stabili principii privind prezentarea textului si a elementelor care asigura comunicarea intre utilizatori: _ Este bine ca textul sa fie scris astfel incat culoarea fonturilor si fundalul pe care sunt tiparite sa fie favorabil citirii;
_ Textele de dimensiuni mari trebuie sa fie fragmentate pentru ca procesul de citire sa nu fie monoton; _ Avand in vedere ca aceste site-uri functioneaza pe principiul primire-prezentare de informatii, primirea acestora trebuie sa fie facilitata prin prezentarea in pagina, in mod clar, a elementelor de contact; _ Comunicarea dintre membrii comunitatii careia ii este adresat site-ul trebuie sa fie stimulata, prin asigurarea unei zone de depozitare a mesajelor primite (de obicei prin e-mail). 5.6 Site-urile artistice Aceste site-uri sunt deosebite, in sensul ca sunt in principal orientate spre utilizator, prin stimularea gandirii acestuia, pentru expunerea unor idei si, de aceea, de cele mai multe ori evita conventionalismul si logica. Site-ul artistic reprezinta expresia individului sau artistului, scopul lui fiind acela de a-i inspira dau de a-i distra pe vizitatori; cuantificarea masurii in care site-ul a avut succes nu are sens, artistul, de cele mai multe ori, nefiind interesat de asta. Nu se poate vorbi, in cazul acestor tipuri de site, de reguli care ar fi bine de urmat.
Site-urile personale Similare site-urilor artistice, cele personale, de cele mai multe ori numite pagina de start a utilizatorului sau pagina primara, sunt concepute ca expresie a proprietarului. Aceste site-uri sunt construite pentru a prezenta informatii personale, de multe ori posesorii prezentand in cadrul continutului si un curriculum vitae care poate fi vizionat de potentialii angajatori. Intr-un anumit sens, aceste site-uri reprezinta personificarea individului in cadrul Web-ului, dar este de preferat sa nu se depaseasca anumite limite cu privire la informatiile personale (din motive de siguranta).
|
|
| |