Bine aţi venit!, Vizitator | Ora: 11.35.45
» Pagina Principală » [ Mesaje noi · Membrii · Regulamentul forumului · Căutare · RSS ]
  • Pagina 1 din 1
  • 1
Forum » Comerţul electronic şi internetul » Comerţul electronic » Comertul electronic
Comertul electronic
EmmyData: Vineri, 19 Aprilie 2013, 13.25.13 | Mesaj # 1
Generalisim
Grup: Administratori
Mesaje: 26
Premii: 0
Status: Offline
Comertul electronic

Internet World Stats3 a raportat in Martie 2005 ca aproximativ 68% din populatia Statelor Unite navigheaza pe Internet. Si mai important este faptul ca 90% din populatia cuprinsa intre 5 si 17 ani navigheaza pe Internet in mod regulat. Este foarte clar in opinia specialistilor ca aceste cifre vor continua sa creasca, cu un trend similar in majoritatea tarilor. Ca rezultat au intervenit o serie de schimbari in casele oamenilor, la scoala, la serviciu, in guverne si chiar in activitatile desfasurate in timpul liber. Unele dintre aceste schimbari se intalnesc in intreaga lume, altele de abia incep in anumite tari.

Dar una dintre cele mai semnificative schimbari se manifesta in maniera in care se conduc afacerile, in special in maniera de â conduce si gestiona pietele si in modalitatea de a face comert. Comertul electronic descrie maniera in care tranzactiile au loc prin intermediul retelelor, cu precadere prin Internet. Este procesul de vanzare cumparare electronica de produse, servicii si informatie. Anumite aplicatii de comert electronic, de exemplu,
vanzarea cumpararea de actiuni prin Internet cunoaste o crestere foarte rapida. Spre exemplu, in ziua cea mai ocupata a anului 2004, Amazon.com a primit 2,8 milioane comenzi versus 2,1 milioane intr-o zi similara a anului 2003. Dar comertul electronic nu este legat doar de vanzare si cumparare, este legat si de comunicare, colaborare si descoperire de informatie electronice. Este, de asemenea, legat de e-learning, egovernment si mult mai mult. Comertul electronic va avea un impact asupra unei parti semnificative a afacerilor pe intreg globul, afectand afacerile, profesiile si desigur populatia.

Comertul electronic de-a lungul timpului
Comertul este unul dintre domeniile care a descoperit potentialul tehnologiei informatiei. Inca de la inceput, el s-a folosit de inovatiile si avantajele acestui domeniu.

Anii ‘50-‘60
Primele aplicatii aparute pe piata, odata cu aparitia primelor sisteme de transmitere a datelor in anii '50 - '60, au fost bazele de date. Avand in vedere complexitatea crescanda a operatiilor din cadrul unei companii, acestea s-au orientat spre implementarea unor sisteme de gestiune, exemplul clasic fiind oferit de sistemul de rezervari din cadrul companiilor aeriene. Cu toate acestea, oportunitatile folosirii informatiilor electronice au fost complet ignorate. De abia la inceputul anilor `70, companiile aeriene au inceput sa aprecieze importanta enorma a sistemului de rezervari prin computer pentru vanzarile de bilete si pentru componenta de marketing.

Anii `70
Pe langa sistemul de rezervari computerizat, anii `70 au constituit fundamentul pentru sistemul de informatii bursiere electronice. Cu toate acestea, primul sistem complet automat de tranzactii bursiere a fost operabil si pus in folosinta de abia in 1977, la Toronto. Pe langa acesta, primele automate bancare care ofereau servicii mai complexe decat simpla transformare a banilor dintr-un cont bancar, in numerar, erau instalate in Statele Unite.

Legatura directa cu tranzactiile comerciale si institutiile financiare a aparut odata cu instalarea primelor sisteme de transfer electronic al fondurilor in magazinele alimentare si statiile de benzina. In acelasi timp, cutiile postale electronice si sistemele de conferinta, oferite de Compuserve, au facut teleshopping-ul posibil, cu toate ca acesta va cunoaste o explozie mult mai tarziu, odata cu aparitia, la sfarsitul anilor '70 si inceputul anilor '80, a sistemelor de teletext si Videotex.
Acesta din urma a devenit o platforma importanta pentru aplicatiile de tip teleshopping, in diferite domenii cum ar fi: turismul, serviciile bancare si divertismentul.

Anii '80
In anii `80 marile companii au inceput sa-si formeze retele proprii, care sa faciliteze schimbul de informatii la distanta, pentru a realiza o mai buna comunicare intre toate filialele lor si chiar cu furnizorii si partenerii de afaceri. La inceput, formatul acestor mesaje era stabilit pe baza intelegerii bilaterale, dar odata cu anii '80 acest proces denumit "Schimb de date electronice"5 (SDE) a inceput sa transmita informatii intr-o forma standardizata si universal acceptata, fapt care a usurat procesul de obtinere a informatiilor intre companii, astfel incat hartia a fost aproape eliminata.
Anii `80 sunt, de asemenea, punctul de plecare al extinderii conceptului de bursa electronica, altadata referitor numai la pietele financiare, la o gama mai variata de bunuri si servicii, in special metale pretioase, produse agricole si petrol brut. In aceeasi perioada apar primele retele cu valoare adaugata, care astazi, datorita extinderii globale asigur baza serviciilor comerciale mondiale.

Anii '90
Anii '90 sunt caracterizati printr-o acceptare larga a comertului electronic si o continua standardizare a SDE. Nevoile de comunicare sunt in continua crestere si extindere peste granitele geografice, mai ales datorita posibilitatii folosirii tehnologiilor multimedia. Multi comercianti si furnizori de computere experimenteaza cataloage de comanda a produselor prezentate si descrise pe CD-ROM. Cu ajutorul proiectului EUROTOP, industria europeana de turism distribuie deja brosuri de calatorii multimedia prin agentiile de turism. Automatele bancare nu mai pot fi folosite exclusiv pentru servicii financiare, ci au devenit adevarate chioscuri electronice ce pot fi folosite pentru rezervari la hoteluri, inchirieri de masini etc.

Anii 2000
Anii 2000 sunt anii globalizarii6, ai integrarii comunicatiilor si dezvoltarii fara precedent a tehnologiilor inteligente. Se remarca o scadere puternica a costurilor.
Internetului ceea ce a determinat si va determina in continuare determina o crestere a numarului de utilizatori. Astazi comertul electronic si e-businessul strabat o perioada de conolidare in care entuziasmul pentru noile tehnologii si idei este acompaniat de o deosebita atentie asupra strategiei, implementarii si profitabilitatii. In plus, se recunoaste din ce in ce mai pregnant faptul ca e-businessul are doua parti, nu este doar tehnologie, ci este si comert.

Comertul electronic – concepte, definitii
Pentru a explora si a estima impactul socio-economic al comertului electronic, este esential ca acest concept sa fie definit. La fel ca in cazul multor altor noi servicii, acest lucru nu este simplu de realizat, deoarece definitiile intalnite in diverse surse bibliografice difera semnificativ. Unele dintre ele includ toate tranzactiile comerciale si financiare care se deruleaza pe cale electronica, inclusiv schimbul electronic de date,transferul electronic de capital si toate activitatile legate de cartile de credit/debit.

Altele limiteaza comertul electronic la vanzarile cu amanuntul catre consumatori, tranzactiile si platile derulandu-se prin intermediul retelelor deschise (cum ar fi Internetul).
Prima grupa de definitii se refera la o serie de forme ale comertului electronic (dintre care unele exista de cateva decenii) si care deruleaza zilnic activitati valorand trilioane dolari. Cea de-a doua grupa, are in vedere o forma mai restransa a comertului electronic ea existand de aproximativ cinci ani si are interpretari mult mai modeste.
De aceea vor fi prezentate in cele ce urmeaza o serie de definitii, care se bucura de o larga acceptiune din partea specialistilor.
Din punct de vedere stiintific7, comertul electronic este definit ca fiind "o tehnologie moderna de a face afaceri, ce se adreseaza nevoilor organizatiilor, comerciantilor si consumatorilor de a reduce costurile tranzactiilor o data cu imbunatatirea calitatii bunurilor si serviciilor si cresterea vitezei de livrare. Termenul poate fi folosit si in cazul utilizarii retelelor de computere, pentru cautarea si regasirea informatiilor pentru suportul deciziei umane sau institutionale".

Din punct de vedere pragmatic manifesta importanta si alte concepte si modalitati de definire. Intre acestea, un interes deosebit prezinta urmatoarele:
-toate activitatile efectuate on-line, cu scopul de a starni interesul consumatorilor inaintea vanzarii si de a asigura suportul consumatorilor dupa vanzare", data de revista Internet Computing;
-tranzactii comerciale ce au loc in cadrul unor retele deschise", data de Organizatia Europeana pentru Comert si Dezvoltare;
-a forma reteaua vasta de mici companii, agentii guvernamentale, mari corporatii si intreprinzatori individuali intr-o singura comunitate ce ofera posibilitatea de comunicare unul cu altul, prin intermediul computerelor", data de Centrul pentru Resurse de Comert Electronic;
-a face afaceri on-line. Aceasta include cumpararea produselor, via servicii on-line si Internet, precum si schimbul de date electronice, unde computerul unei institutii se informeaza si transmite ordine de cumparare computerului unei alte companii", data de Computer Desktop Encyclopedia;
-tranzactii comerciale utilizand proceduri de procesare automata combinate cu proceduri automate de schimb de informatii"', data de NIST Computer Systems Laboratory;
-tehnologiile comertului electronic includ toate formele de tranzactionare electronica, transmiterea de mesaje electronice, schimbul de date electronice (SDE), transferul electronic de fonduri (TEF), posta electronica, cataloage electronice, baze de date electronice, servicii electronice de stiri si informatii, state de plata electronice, alte forme de comunicare electronice (FCE), acces on-line la servicii prin intermediul Internetului si alte forme de transmitere a datelor electronice in scopuri comerciale" data de raportul „Electronic Commerce for Small to Medium Sized Enterprises” al Universitatii Monash din Australia;

-comertul electronic se refera in general la toate formele de tranzactii ce au legatura cu activitatile comerciale, derulate la nivel de firma, sau cu cumparatorii, care se bazeaza pe procesarea si transmisia de informatii sub forma digitala, incluzand text, sunet si imagini” (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica – OECD -, 1997)8;
-comertul electronic reprezinta realizarea pe cale electronica a activitatilor comerciale. Se bazeaza pe procesarea si transmiterea electronica a datelor incluzand text, sunet si imagini. Cuprinde diverse activitati, incluzand comercializarea electronica a produselor si serviciilor, livrarea prin retea a bunurilor, transferul electronic de capital, comertul electronic cu actiuni, trimiterea electronica a foilor de expeditie, marketingul direct si service-ul in garantie si post-garantie. Implica atat produse (de uz casnic, de uz medical) cat si servicii (informative, financiare, juridice); activitati traditionale (sanatate, educatie) si activitati noi (mall-uri virtuale)”, data de

Comisia Europeana, 19979;
-comertul electronic reprezinta realizarea activitatilor comerciale, care presupun schimburi de valori prin intermediul retelelor de telecomunicatii.” (Observatorul European pentru Tehnologiile Informatiei – EITO, 1997)10;
-comertul sustine o intreaga gama de activitati – design-ul produselor, realizarea lor, publicitatea, tranzactiile comerciale, reglarea conturilor - realizate prin intermediul retelelor de calculatoare” (Consiliul pentru Promovarea

Comertului Electronic in Japonia – 1996)11;
-activitatea comerciala bazata pe Internet care va revolutiona de asemenea comertul cu amanuntul si marketingul direct. Consumatorii vor putea cumpara de acasa o gama larga de marfuri de la producatori si comercianti cu amanuntul din intreaga lume. Ei vor putea vedea aceste produse prin intermediul televizoarelor sau calculatoarelor, accesa informatiile despre ele, vizualiza modul in care produsele se pot combina cu
altele, comanda si plati, toate acestea de acasa (Biroul Executiv al Presedintelui S.U.A., 1997)12;

-un termen larg care descrie activitatile comerciale si transferul electronic de date ce le sunt asociate”. Mai departe se afirma ca „scopul comertului electronic este de a contopi reteaua vasta a firmelor mici, agentiilor guvernamentale, corporatiilor mari si a distribuitorilor independenti intr-o singura comunitate, dispunand de capacitatea de a intercomunica fara cusur prin intermediul oricarei platforme de calcul”, data de Centrul pentru Resursele Comertului Electronic;

-in sensul cel mai larg, comertul electronic poate insemna orice forma de utilizare a tehnologiilor electronice in orice aspect al activitatii comerciale”, data de Administratia Nationala pentru Telecomunicatii si Informatii (NTIA) din S.U.A.. Aceasta utilizeaza o definitie mai larga decat cea precedenta, include si consumatorul final a carui participare se materializeaza prin cumparaturile electronice pe care le efectueaza;

-termenul de comert electronic este folosit si pentru a descrie utilizarea infrastructurii informationale in vederea realizarii urmatoarelor functii:
_ aducerea unor produse pe piata (de exemplu, cybermarketingul);
_ intalnirea cumparatorilor cu vanzatorii (de exemplu vadurile comerciale electronice, magazinele virtuale, transferul electronic de mijloace banesti);
_ achitarea unor obligatii fata de stat (colectarea electronica a taxelor si impozitelor);
_ livrarea unor bunuri electronice (de exemplu, informatia).

Intr-un sens mai restrans, comertul electronic cuprinde comertul intre firme si cel cu consumatorii desfasurate prin intermediul mediilor electronice. Cel mai ingust sens este acela care limiteaza comertul electronic la tranzactiile cu consumatorii finali, care presupun un sistem electronic de plati. Fiecare din definitiile prezentate este expansiva, incluzand nu numai tranzactiile comerciale dintre vanzator si cumparator dar si activitatile adiacente care fac posibile aceste tranzactii. Nevoia unor astfel de definitii este reflectarea evolutiei deosebit de
rapide a comertului electronic din ultimii 10-15 ani.

In varianta actuala, comertul electronic poate fi definit14 ca fiind procesul de vanzare, cumparare, transfer si schimb de produse, servicii si/sau informatie prin: intermediul retelor de calculatoare, incluzand Internetul.

Comertul electronic poate fi definit pornind de la urmatoarele perspective:

- Comunicatiile – Prin prisma comunicatiilor, comertul electronic reprezinta livrarea de bunuri, servicii, informatie sau efectuarea de plati prin retele de computere sau prin alte mijloace electronice.

- Comertul, schimbul – Din perspectiva comerciala, comertul electronic ofera posibilitatea vanzarii si cumpararii de produse, servicii si informatie prin intermediul Internetului si prin intermediul altor servicii online.

- Procesul de business – Din perspectiva procesului de business, comertul electronic este modalitatea de a face afaceri in mod electronic, procesele de business avand loc prin intermediul retelelor electronice, substituindu-se astfel proceselor fizice de business cu informatia.

- Serviciul – Prin prisma serviciului oferit, comertul electronic este un mijloc care indeplineste dorinta guvernelor, firmelor, consumatorilor si managementului de a reduce costurile serviciului, in acelasi timp imbunatatindu-se calitatea relatiei cu clientul si viteza de livrare a serviciului.

- Procesul de invatare – Din aceasta perspectiva, comertul electronic asigura educatie si training online in scoli, universitati si alte organizatii, incluzand diverse afaceri.

- Colaborarea – Din aceasta perspectiva, comertul electronic este baza colaborarii inter si intraorganizationale.

- Comunitatea – Din perspectiva comunitatii, comertul electronic ofera un loc unde membri diverselor comunitati pot invata, tranzactiona si colabora.

Comertul electronic este adesea confundat cu termenul de e-business. Multi vad termenul comert ca fiind doar o descriere a tranzactiilor conduse intre partenerii de business. Daca aceasta definitie este luata in considerare termenul de comert electronic este foarte ingust. De aceea multi utilizeaza in schimb termenul de ebusiness.
E-businessul cuprinde o definitie mai larga a comertului electronic, si se refera nu doar la cumpararea vanzarea de produse, servicii dar si la servirea clientilor, colaborarea cu partenerii de business, e-learningul si tranzactiile
electronice dintr-o organizatie.
 
Forum » Comerţul electronic şi internetul » Comerţul electronic » Comertul electronic
  • Pagina 1 din 1
  • 1
Căutare: