Emmy | Data: Vineri, 19 Aprilie 2013, 13.23.13 | Mesaj # 1 |
Generalisim
Grup: Administratori
Mesaje: 26
Status: Offline
| Internet marketing si publicitate online Lansarea site-ului Site-urile complexe vor necesita o testare prealabila pentru a detecta eventualele greseli de codare. Aceste teste (teste beta) se refera in general la publicarea site-ului pentru a fi testat de diversi utilizatori. Aceste teste sunt foarte importante, ele furnizand informatii vitale despre felul in care utilizatorii interactioneaza cu site-ul.
Dupa design, programare si testare, site-ul este complet. Nu mai ramane decat sa fie transferate pe un server gazda (host server) toate componentele site-ului. Urmatoarea etapa este inscrierea site-ului la principalele motoare de cautare. Aceasta ar putea dura cateva zile sau chiar o luna. De ce?
Odata site-ul publicat, se va continua observarea eventualelor erori pentru a le putea corecta imediat. Foarte important este faptul ca actiunile de marketing sau publicitate pentru site ar trebui incepute in acest stadiu al dezvoltarii.
Crearea traficului „Construiti-l si ei vor veni!” nu este un adevar al Internetului. Pentru a crea trafic site-ului propriu, o companie va trebui sa se foloseasca de o multime de tehnici. Fara trafic, un site este ca o reclama pentru televiziune ce nu va fi difuzata niciodata...este o munca fara finalitate.
Crearea traficului implica atragerea unui numar cat mai mare de utilizatori, dar mai important decat atat este ca acestia sa faca parte din audienta tinta a companiei. Traficul unui site este reprezentat, in general, de numarul de vizitatori unici.
Pentru a crea trafic pentru site-ul propriu o companie trebuie sa stie: o Care este audienta tinta o Ce se doreste ca aceasta sa faca atata timp cat se afla pe site o Cum se va obtine un rezultat din investitie (return on investment). Crearea traficului este importanta, dar cel mai important este ca din traficul inregistrat compania sa se aleaga cu un rezultat masurabil pentru a continua afacerea. o Care este bugetul disponibil
Investitia in crearea traficului
Presupunand ca site-ul creat are o audienta tinta bine definita, primul lucru pe care trebuie o companie sa-l faca este sa determine ce buget are pentru crearea traficului. Apoi trebuie alese una sau mai multe dintre tehnicile de crearea a traficului in functie de nevoile si disponibilitatile companiei. Urmeaza planificarea implementarii acestor tehnici astfel incat sa se poata realiza o masuratoare cat mai eficienta a rezultatului lor. Fara masuratori precise nu se poate determina rezultatul fiecareia dintre actiunile promotionale; spre exemplu o campanie de bannere desfasurata pe 7 site-uri trebuie insotita de mijloacele tehnice necesare masurarii numarului de vizitatori adusi de fiecare dintre cele 7 locatii. In sfarsit, are loc implementarea programului si testarea acestuia.
Tehnici de generare a traficului
o Inregistrarea in motoarele de cautare si in directoare o Plasarea de reclame tip banner o Plasarea de bannere cautate dupa cuvinte cheie o E-mail marketing o Reclamele de tip text o Interstitiale o Reclame pop-up o Opt-in mail-uri o Reclame HTML o Reclame rich-media o Reclame hibrid o Sponsorizare/parteneriat o Inchirierea de liste de adrese de e-mail o Programe de marketing viral o Marketing afiliat o Concursuri si gratuitati o Programe de fidelizare o Link-uri reciproce o Intercorelarea cu alte medii
Inregistrarea in motoarele de cautare si in directoare Avand in vedere ca web-ul contine mai mult de 1 miliard de pagini si in fiecare zi mai apar peste 3 milioane de pagini noi, putem considera ca exista o probabilitate destul de mica ca un site sa fie afisat printre primele la o cautare. Din punct de vedere al performantelor unui motor de cautare realitatea este ca cel mai bun dintre acestea are inregistrate mai putin de o cincime din paginile de web existente, iar primele 11 motoare e cautare pot cauta prin 42% din totalul paginilor web existente.
Pentru a trece peste aceste limite ale motoarelor de cautare posesorul unui site trebuie sa aiba in vedere faptul ca un motor de cautare este ca o carte de telefon, un mijloc bun prin care cineva sa afle de site-ul sau, dar nu unicul vehicul pe care se poate baza in realizarea traficului necesar desfasurarii afacerii.
O alta problema ar fi faptul ca motoarele e cautare isi revizuiesc continuu listele cu site-uri inregistrate asa ca se duce o lupta crancena pentru suprematie intre site-uri, pentru a fi printre primele afisate. Concluzia este ca inregistrarea in motoarele de cautare si in directoare nu asigura traficul necesar desfasurarii afacerii, dar este primul pas pe care trebui sa-l faca posesorul unui site in vederea atragerii utilizatorilor. Pentru a spori sansele ca un site sa fie afisat printre primele, trebuie acordata o atentie deosebita cuvintelor cheie si meta tag-urilor continute de paginile web. Acestea trebuie in permanenta revizuite si adaptate ofertei site-ului pentru a nu scapa oportunitatea afisarii pe un motor de cautare. Plasarea de reclame tip banner Aceasta metoda este de departe cea mai populara si cea mai folosita in prezent.
Majoritatea site-urilor ofera in prezent spatiu pentru bannere, aceasta fiind principala sursa de venit pentru multe dintre ele. Spatiul dedicat banner-elor poate fi cumparat in multe configuratii. Pentru a fi eficienta o campanie de afisare de bannere trebuie avute in vedere mai multe elemente: audienta site-ului gazda, publicul-tinta etc. Spre exemplu, daca un site gazda are o audienta cu precadere feminina, o campanie adresata barbatilor nu va avea succes. In prezent, multe site-uri de masa permit alegerea publicului tinta vizat de campania publicitara pentru o mai mare eficienta a acesteia. Aceasta presupune o foarte buna cunoastere a publicului tinta.
Un mod eficient in care se poate face publicitate prin bannere este prin intermediul retelelor media ce folosesc software de optimizare. Acest software afiseaza banner-ele prin toata reteaua si apoi in functie de rata click-through acestea schimba din mers site-urile si locatiile unde sunt afisate banner-ele pentru a maximiza eficienta. Un banner este un dreptunghi sau patrat grafica sau un buton ce contine text sau elemente grafice realizate cu scopul de a atrage atentia si de a determina o actiune (de obicei, aceea de a invita privitorul sa dea click pe banner si sa fie astfel trimis catre site-ul anuntatorului). Bannerele pot fi statice sau animate.
Mecanica publicitatii online Exista in general doua tipuri de reclama: business-to-business (B2B) unde destinatarul anunturilor publicitare este tot o firma, si direct catre consumator (direct-to-consumer _ DTC). Majoritatea reclamelor TV, radio si din presa scrisa fac parte din categoria DTC, procentajul fiind de peste 90% in favoarea DTC si in cazul publicitatii online.
Cei care isi fac reclama pe web spera ca un banner va realiza doua lucruri (sau macar unul dintre ele). Primul este supranumit efectul „clickthrough”: un vizitator acceseaza site-ul gazda, vede banner-ul si da click pe el, fiind transportat virtual pe site-ul celui care isi face reclama. Se presupune ca in acest fel banner-ul i-a adus un vizitator pe care nu l-ar fi avut in mod normal. Un banner este insa cu adevarat eficient daca vizitatorul pe care l-a adus se intampla sa si cumpere ceva: un obiect, un serviciu, o informatie din oferta celui ce isi face reclama.
Al doilea efect este cel de marcare (branding). Vizitatorul vede bannerul si mesajul i se intipareste voluntar sau involuntar in memorie. In primul caz, el s-ar putea decide sa viziteze site-ul celui care isi face reclama ceva mai tarziu. In cel de-al doilea caz, vizitatorul il constientizeaza periferic si, pus in fata unei oferte de produse asemanatoare, printre care se afla si cel al advertiser-ului, va fi tentat sa il aleaga pe cel la care a vazut ca i se face reclama.
Astfel, si advertiser-ul si proprietarii site-urilor care vand spatiu publicitar online sunt preocupati de o serie de statistici: - numarul de afisari: o cifra care arata de cate ori un banner a fost downloadat si (se presupune) vizionat. Acest numar nu este foarte concludent din mai multe motive: daca anuntul apare pe mai multe pagini, browser-ul l-ar putea incarca din cache in loc sa il incarce deă pe server si afisarile ar iesi mai putine la numaratoare. In plus, nu se poate sti daca utilizatorul are „show images” dezactivat, sau daca banner-ul s-a incarcat sau nu. Majoritatea serverelor numara bannerele trimise, fara sa inregistreze o confirmare de primire. - numarul de click-uri pe banner: de cate ori un utilizator a apasat pe banner. Rata de clic-uri sau „click-through” este un raport intre numarul de afisari si numarul de clic-uri pe banner, raport care masoara in procente eficienta respectivului banner. Foarte mic chiar si in 1996, cand ajungea la 5%, procentul de „click-through” a scazut constant, ajungand la 1%. - costul pe mie (CPM): este un raport intre costul reclamei si numarul de afisari pe care il garanteaza gazda pentru banner-ul respectiv impartit la o mie. Daca un site cere 150 USD per banner si garanteaza 50.000 de vizionari, atunci CPM-ul sau este de 3 USD. In SUA, CPM-ul este de circa 10-20 de ori mai mare decat in Romania, in concordanta cu numarul ridicat de vizitatori distincti in mia de afisari. - coeficient de partajare: uneori banner-ele se afiseaza prin rotatie. Un coeficient de partajare de 1/10 inseamna ca din 10 afisari, una este sigur banner-ul firmei care cumpara in regim partajat. - costul per tranzactie (CPS): masoara cati bani s-au cheltuit pe publicitate pentru a vinde o unitate din gama de produse sau servicii la care se face reclama.
Strategii in publicitatea prin bannere Pentru ca un banner sa aiba succes, trebuie luati in considerare o multime de factori; cunoasterea exacta a parametrilor de design (forma, dimensiune, tip) si a caracteristicilor specifice ale produsului/serviciului la care se face reclama (avantaje, caracteristici, public tinta, competitori, eficacitatea companiilor trecute). Apoi trebuie luat in calcul site-ul pe care urmeaza sa apara banner-ul: ce scheme de culori foloseste, cat e de incarcat, cat de multe animatii sunt deja prezente, care va fi pozitia exacta a bannerului.
Dimensiunile medii pentru un banner sunt 12-15k, iar unele site-uri au limitari foarte stricte in aceasta privinta, ca si in ceea ce priveste looping-ul si formatul fisierelor utilizate. Pozitionarea este printre cele mai importante aspecte. S-au facut numeroase studii, cu rezultate mai mult sau mai putin concludente, insa care au cazut toate de acord asupra catorva principii: - banner-ele plasate in partea de jos, langa bara de scroll din dreapta primului screen genereaza o rata click-through cu peste 200% mai mare decat cele din partea de sus a paginii. - banner-ele plasate inspre jumatatea paginii genereaza rate clickthrough cu peste 75% mai mari decat cele din partea de sus a paginii. - cand mai mult de trei bannere sunt in aceeasi pagina alegerea unuia dintre ele este in mare parte haotica. Folosirea expresiilor „Click here”, „Go”, „Submit”, „Ok” poate fi considerata redundanta, insa s-a dovedit ca banner-ele care le au genereaza un CTR mai mare decat cele care nu le au. Cuvantul „FREE” atrage atentia mai mult decat oricare altul, insa daca ofertele de bani pe degeaba creeaza intotdeauna suspiciuni, cele care ofera servicii gratuite primesc raspunsuri favorabile.
Banner-ele trebuie schimbate regulat. S-a dovedit stiintific, pe baza de statistici, ca vizitatorii se plictisesc dupa un timp si incep sa ignore anunturile vechi. Acest fenomen a fost denumit „ad burnout” si poate fi evitat prin reimprospatarea banner-elor. Se pot folosi cookies pentru a limita de cate ori un anumit anunt este afisat pentru un anumit utilizator, pentru ca daca nu a dat click pe banner dupa 50 de afisari, e destul de clar ca nu va da nici dupa 100.
Strategiile ce nu tin direct de bannere sunt mai multe, insa cele mai importante sunt crearea de pagini de web „lipicioase” si utilizare de pagini jump/splash. Paginile „lipicioase” sunt cele care il fac pe utilizator sa petreaca mai mult timp pe ele, fie prin continutul foarte interesant si cu grad ridicat de interactivitate, fie prin oferirea de optiuni pe care altfel ar fi fost nevoit sa le caute in alta parte: fluxuri de stiri, cursul valutar, timpul probabil etc.
Paginile jump/splash sunt pagini special amenajate pentru cel care apasa pe banner, in care (eventual) se continua mesajul reclamei, i se ofera mai multe informatii si i se propun si alte tranzactii avantajoase. De asemenea, trebuie cautate tot timpul alternative. In cazul banner-elor, exista optiunea de interludii (interstitials _ interstitiale): reclame care apar intr-o fereastra separata in timp ce utilizatorul astepta ca pagina de destinatie sa se incarce. Acestea contin grafice de mari dimensiuni, prezentari stream, applet-uri. Statisticile au dovedit ca acestea genereaza un CTR mai mare decat banner-ele obisnuite, insa s-au inregistrat si numeroase plangeri ca interstitialele ar incetini accesul la paginile de destinatie.
Plasarea de bannere cautate dupa cuvinte cheie Aceste bannere sunt afisate de motoarele de cautare in functie de cautarea efectuata de un utilizator. De exemplu, daca cineva a cumparat cuvintele cheie „inchirieri de masini”, de fiecare data cand un utilizator cauta „inchirieri de masini”, banner-ul va aparea in partea de sus a paginii cu rezultatele cautarii, inaintea listei cu site-uri.
Alegerea unui cuvant cheie cat mai precis va duce la cresterea eficientei acestei tehnici. Aceasta tehnica, chiar daca este mai scumpa pe baza ratei CPM se poate dovedi mult mai eficienta decat simpla plasare de bannere.
E-mail marketing Este bine cunoscut faptul ca e-mail-ul s-a dovedit o metoda de comunicare foarte eficienta in mediul de afaceri, depasind chiar comunicarea prin voce ca cea mai folosita metoda de comunicare in 1998. Mai mult, e-mail-ul se poate dovedi o unealta foarte eficace de realizare a traficului. Costurile publicitatii prin e-mail sunt foarte mici, de aceea s-a propagat cu asa putere si fenomenul spam. Daca nu ar fi fost ieftin, nu ar fi Pe masura ce piata publicitatii online se dezvolta,banner-ele sunt din ce in ce mai putin folosite Yankee Group preconizeaza ca procentul ocupat de publicitatea prin bannere in totalul publicitatii online in Europa Occidentala va scadea simtitor pana in anul 2006. Astfel, acest procent se va situa undeva in jurul valorii de 40% in anul 2006, fata de 53% in anul 2001. Tehnica ce castiga tot mai mult teren in detrimentul banner-elor este e-mail marketingul.
Valoarea totala a pietei publicitatii online se asteapta sa creasca in Europa Occidentala de la 1,5 miliarde USD in 2001 la 4,2 miliarde USD in 2006. reusit sa se propage. Avand in vedere ca se considera spam orice mesaj email ce nu a fost solicitat de destinatar si contine informatii care nu-l intereseaza, cheia succesului ar fi cererea permisiunii utilizatorului de a-i trimite anumite informatii, pe care acesta le doreste. Aceasta tehnica poarta denumirea de permission marketing (marketing acceptat, marketingul acceptarii). Prin aceasta tehnica, utilizatorului ii este permis sa aleaga daca va dori sa primeasca informatii, ce informatii si cu ce frecventa. In principiu se creeaza un newsletter, care daca este bine realizat va fi solicitat in continuare de utilizatori. Foarte important pentru cresterea credibilitatii este oferirea posibilitatii utilizatorilor de a renunta la primirea mesajului.
Aceasta tehnica se poate dovedi foarte eficienta daca este bine aplicata, generand un procent de raspuns de la 6 la 12% atunci cand informatia este trimisa unei audiente-tinta bine definita.
Reclamele de tip text Acestea sunt foarte des intalnite in newsletters sau pe site-uri. Acestea cunosc o popularitate in crestere avand in vedere faptul ca pentru unele produse, cateva cuvinte sunt mai bune decat o multime de imagini. O reclama de tip text consta in cateva cuvinte sau propozitii care au un link la pagina anuntatorului sau deschid o fereastra de e-mail catre anuntator.
Reclamele text pot fi evaluate la fel ca bannerele pe baza criteriilor CPM sau CPC. Este dificil de masurat totusi numarul reclamelor de tip text aparute pe un site, asa ca multe site-uri au ales sa „ascunda” un grafic transparent (1x1 pixeli) chiar langa reclama text, numarul aparitiilor graficului fiind considerat si numarul de aparitii al reclamei de tip text. Reclamele text prezente in newsletters sunt adesea reprezentate de un numar de linii de text, cu un numar maxim de caractere pe linie. De exemplu, o firma poate oferi spatiu pentru reclame text in newsletter-ul sau de maxim 10 randuri si 65 de caractere pe rand.
Interstitialele In afara numelui lor destul de ciudat, interstitialele nu au nimic deosebit, fiind paginii care apar intre alte doua pagini principale. De exemplu, ne aflam pe pagina A si dam click pe un link catre pagina B. Pana sa apara pagina B suntem trimisi pe alta pagina (interstitiala) pe care se afla o multime de oferte. Aceasta pagina contine si link-ul catre pagina B (cel putin asa ar trebui...). Aceasta modalitate de a face publicitate pe Internet capata din ce in ce mai multi adepti avand in vedere posibilitatea prezentarii unui produs pe o suprafata aproape nelimitata. Popularitatea acestor reclame nu este la fel de mare in randul vizitatorilor care le considera iritante si in plus incetinesc si incarcarea paginii dorite.
Reclame pop-up Multi considera acest tip de reclame ca fiind cele mai enervante. Sa vedem de ce... Reclamele pop-up constau in ferestre mici care apar deasupra ferestrei principale ce contine site-ul pe care intram (multe site-uri cu caracter adult folosesc aceasta metoda dar aparitia reclamelor pop-up se produce in momentul parasirii site-ului). O fereastra pop-up poate contine orice: text, elemente grafice, forme prin care se colecteaza informatii sau adrese e-mail, uneori chiar si mici jocuri.
Exista doua puncte slabe ale acestui tip de reclame, unul subliniat de webmasteri, altul de anuntatori. Din punctul de vedere al webmasterilor, reclamele pop-up nu fac altceva decat sa „fure” atentia vizitatorului si sa o indrepte spre site-ul anuntatorului, iar uneori, unele reclame de acest fel, mai prost realizate pot duce la blocarea unor browsere si astfel se strica si imaginea vizitatorilor despre site-ul gazda. Din punctul de vedere al anuntatorilor, ferestrele pop-up pot fi minimizate cu usurinta (fiind astfel ascunse in spatele celorlalte ferestre), asa ca, daca fereastra pop-up „roteste” mai multe reclame si aceasta este ascunsa, reclama poate trece nevazuta, dar va fi totusi contorizata si astfel platita.
Reclame HTML Aceste reclame combina textul cu elementele grafice ca meniurile sau casute pentru bifat, forme s.a. Aceste reclame sunt foarte eficiente in cresterea traficului, dar sunt mult mai greu de urmarit si contorizat si, in general, necesita programe mai sofisticate pentru a rula cum trebuie.
Reclame rich-media Acest tip de reclame folosesc elemente multimedia ca sunetul, animatia (adesea folosind tehnici ca Flash sau Shockwave dezvoltate de firma Macromedia) si Java/Javascript. Pentru anuntatori aceste reclame sunt deosebit de atractive, pretul lor de afisare nefiind cu mult mai mare decat al altor reclame, dar pentru webmasteri, acestea nu sunt asa populare, acestia acuzand spatiul mai mare pe care il ocupa si timpul mai lung necesar incarcarii pe pagina.
Sponsorizare/parteneriat Acesta nu este propriu-zis un alt tip de publicitate ci mai mult un alt mod de a aborda publicitatea. Sponsorizarea si parteneriatul, cand sunt realizate bine pot fi atat discrete cat si eficiente. Adesea, sponsorizarea ia forma: „Site oferit dumneavoastra de Sponsor”.
Inchirierea de liste de adrese de e-mail Aceasta tehnica se va dovedi eficienta daca listele inchiriate contin publicul tinta al mesajului, adica acei utilizatori care vor fi receptivi la mesajul primit. Se estimeaza ca aproape 25% dintre adresele continute de o lista sunt neutilizabile daca nu sunt revizuite in ultimele 12 luni.
Programe de marketing viral Numele acestor programe vine de la modul in care se raspandesc, foarte rapid, ca un virus.
Secretul unui program de marketing viral este crearea unui mesaj atat de interesant incat sa-i faca pe utilizatorii care l-au primit sa nu reziste sa nu-si anunte si prietenii in legatura cu oferta site-ului. Este ca atunci cand un utilizator primeste un e-mail foarte amuzant si il trimite mai departe tuturor prietenilor sai.
Un exemplu de aplicare a acestei tehnici sunt programele de comisionari (refferal). Adesea site-urile cer la inregistrare si numele unui prieten care va primi un mesaj din partea comisionarului, mesaj ce contine oferta site-ului la care acesta s-a inscris. Astfel mesajul beneficiaza de o incredere sporita. Acest program poate merge mai departe si comisionarul poate primi premii sau diverse reduceri daca prietenul sau va raspunde mesajului primit.
Concursuri si gratuitati Aceste doua metode si-au dovedit eficienta in generarea de inregistrari si creare a traficului. Concursurile si gratuitatile sunt prezentate in general prin intermediul altor tehnici ca banner-ele sau e-mail-ul. O realitate binecunoscuta din aplicarea acestor tehnici si in alte medii este ca raspunsul utilizatorilor va fi cu atat mai mare cu cat recompensele vor fi mai mari. De multe ori concursurile sunt anuntate prin intermediul ferestrelor popup, denumite interstitiale, care apar peste o fereastra activa. Interstitialele trebuie tratate cu mare atentie, avand in vedere ca modul in care acestea apar poate fi foarte deranjant pentru utilizator. Din acuza acestui risc multe siteuri nu permit afisarea unor astfel de mesaje.
Programe de fidelizare La baza programelor de fidelizare stau doua realitati ale marketingului: „Nici un consumator nu este mai pretios decat unul satisfacut” si „este mai usor sa faci mai multe afaceri cu un client vechi decat sa faci incepi afaceri noi cu clienti noi”.
Este de o importanta capitala asigurarea revenirii pe site a utilizatorilor vechi, pentru ca odata cu cresterea numarului de site-uri si de oferte acestia se pot transforma foarte usor in fosti vizitatori.
Programele de fidelizare pe Internet se desfasoara in general ca si cele din alte medii prin colectionarea de puncte, oferirea de reduceri dupa mai multe cumparaturi etc. Singura problema a acestor programe este mai dificila implementare.
Link-uri reciproce Aceasta tehnica este eficienta atunci cand site-urile partenere au audienta–tinta comuna dar servicii care nu intra in concurenta si mai degraba sunt complementare. De exemplu, site-ul unui hotel si site-ul unei firme de inchirieri masini.
Avantajul link-urilor reciproce este ca sunt gratuite si foarte eficiente. Intercorelarea cu alte medii
Aceasta tehnica este esentiala in generarea traficului. Web-site-ul trebuie considerat ca o extensie a tuturor eforturilor de marketing desfasurate prin alte medii. Prin intermediul site-ului se poate crea o baza de date cu clienti potentiali care ar putea apoi sa fie folositi intr-o campanie de marketing direct. O campanie publicitara desfasurata in afara Internetului trebuie sa fie sustinuta si prin intermediul site-ului pentru a se asigura continuitatea si o cat mai buna acoperire a publicului tinta.
|
|
| |